Thursday, August 20, 2009

Menjelang Ramadhan....Syawal..



Gambar raya 2008

Salam semua,Sempena kita akan berpuasa esok...akak ingin kongsi suka duka citer akak semasa menyambut ramadhan.Diam tak diam tahun kedua akak dan anak menyambut Ramadhan dan Syawal tanpa orang yang paling disayangi....abang.Cepat sungguh masa berlalu rasanya macam baru semalam arwah suami pergi meninggalkan akak. Akak dalam bulan Syaaban ni asyik terkenangkan arwah suami saja.Terus terang akak katakan akak masih belum dapat lupakan kenangan bersamanya walau sehalus sutera...sukar untuk melepaskan kenangan pergi.Kalau dulu-dulu menjelang nak puasa arwah yang sibuk berbelanja barang dapur, pi pasar beli apa yang patut.Akak masa tu sibuk dengan kerja aje..Walaupun arwah berada didalam keadaan tidak berapa sihat, arwah tetap dapat menghabiskan puasa selama sebulan. Kalau hari arwah pi cuci buahpinggang..dia cuma berbuka air mineral dan buah kurma saja di hospital, bila balik dalam pukul 8.30 mlm barulah makan nasi...akak pun samalah berbuka hanya makan kuih saja sebab nak makan malam bersama.Kalau kesihatannya ok arwah akan bertarawih di masjid jika tidak dirumah saja.Menjelang nak raya arwah paling sibuk dalam bab mengemas luar dan dalam rumah, akak pun lagi sibuk le melayan kerenah arwah...Biasanya shopping untuk anak dah buat sebelum bulan puasa lagi..masa ni arwah akan bershopping untuk dirinya beli kemeja dan seluar baru, kasut dan pelbagailah maklum le arwah ni stail shopping setahun sekali aje.Sekarang ni akak lebih untuk anak aje...untuk diri akak ala kadar aje. Nasib baik adik beradik akak semuanya ok....pelbagai barang dibelinya untuk anak akak.Risau juga bimbang anak akak terlebih manja, kalau nak sesuatu dapat aje....Akak rasa setakat ini saja coretan akak, Semoga dicucuri rahmat keatas roh abang dan ditempatkan bersama dengan orang-orang beriman...amin, insyallah panjang umur akak akan membuat umrah kepada arwah setelah selamat membuat haji untuknya dan Selamat Menjalani Ibadat Puasa kepada semua blogger yang mengenali akak..take care..wasalam.

- Masih teringat lauk kegemaran arwah kari ayam bersama ketupat.....

2 comments:

  1. Salam Ain,

    Hanya bagi mereka yang pernah kehilangan orang yg kita sayang memahami apa you rasa, kehilangan ibubapa lain , kehilangan suami atau isteri lain dan kehilangan adik beradik dan suadara mara pun lain perasaan kita. Saya sentiasa teringat kata2 arwah emak saya dulu, orang yang meninggal ni macam pergi belayar jauh.....semakin jauh semakin kurang rindu, ttp ada orang tidak dapat lupa, emak saya meninggal selepas 10 tahun bapak saya meninggal, dia sentiasa ingat dan rindu pada bapak saya. Tugas kami anak2 sabarkan mak setiap kali jumpa dan buat dia happy.

    Bagi Ain saya percaya doa dan solat boleh membantu hati dan perasaan Ain. Bila bab anak ni, mmg sedih sgt.... apapun saya doa yg terbaik untuk Ain. Harap tabah dan sabar membesarkan anak.

    ReplyDelete
  2. Saudara Rosli,

    Terimakasih diatas nasihat itu.................

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin