Thursday, June 18, 2009

Menyentuh Perasaan....


Semasa aku diklang tempohari, aku teringat kata-kata anak tunggalku......begini ceritanya. Tika sampai ditanah perkuburan anakku terus berkata "ama kat atas tu kubur ayah apis"..terkedu aku, aku cakap nanti kita pergi, anakku macam excited sangat nak memanjat jalan menuju ke kubur ayahnya. Aku cakap apis kena tunggu kejap lagi sampai selesai pengebumian mak sedara aku.Sehabis aje selesai aku terus membawa anakku ke kubur arwah suamiku bersama-sama adik beradikku yang lain.Sampai di kubur anakku terus cakap "ayah apis datang"..sayu aku mendengarnya...terus ayahku membaca tahlil dan doa anakku pun mengangkat tangan, selesai saja dia terus bertanya kat aku "ama kenapa tak bawa bunga apis nak tabur kat kubur ayah ama lupa ya"..tuhan saja yang tahu hati dan perasaan aku tika tu, ahli keluarga aku yang lain terus terdiam.Adikku terus memberi botol air dan menyuruh anakku menjirusnya.Semasa nak balik tu anak aku sempat mengambil dua biji batu sungai di kubur ayahnya dan berkata "ayah apis ambil batu ayah ya, terimakasih"....nanti apis datang lagi...hanya tuhan saja yang tahu dan memahami hati dan perasaan aku...amin.

2 comments:

  1. sepentot nak tak??..keh3..
    kak, ko tolonglah aku kak..tolong ngelap2 ker..

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin