Tuesday, June 9, 2009

SEPI...........



Dah setahun satu bulan aku pulang dan menetap di kampung........
Baru sekarang aku mulai terasa sunyi dan sepi, kekadang aku masih rasa sayu dan sedih mengenangkan kisah-kisah lama aku.Dah setahun empat bulan arwah suamiku pergi tapi aku terasa macam baru semalam dia meninggalkan aku dan anak tunggalnya.Aku rasa kehidupan aku masih dalam kenangan bersamanya. Walaupun life must go on tapi bukan mudah bagiku untuk melupakan kenangan manis dan pahit bersamanya. Anak tunggalku pun makin hari makin membesar fizikal dan mentalnya. Kekadang dia pun masih teringat kenangan bersama ayahnya. Apa saja barang-barang yang dibeli oleh ayahnya, dia akan kata "ini ayah apis yang belikan". Barang-barang peninggalan arwah suamiku pun anakku masih ingat, seperti cermin matanya, baju, kain pelekat even barang-barang kecil anakku kata barang ayahnya.Bila dia teringatkan arwah suamiku, anakku akan bercerita apis tabur bunga dan jirus air di kubur ayah dan bajak telah mengorek dan menimbus tanah kubur ayah. Kekadang bila dia ternampak kereta macam kereta kembara ayahnya di tengah jalan dia akan cakap itu kereta ayah apis, tapi kereta ayah apis telah diambil oleh nenek timahnya.Macamana aku boleh melupakan kenangan itu, sedangkan anakku masih ingat lagi peristiwa lama padahal ketika itu dia baru berumur dua tahun......Kekadang anakku akan bertanya kat aku, "ama kenapa ama tak beli ayah baru?".Tekedu juga aku nak menjawap soalan cepumas tu.Apa-apa pun hidup perlu diteruskan dan insyaallah aku akan menjaga dan mendidik anak aku hingga ke akhir hayatku dan berdoa dia akan menjadi seorang yang berjaya dunia dan akhirat.Aku pulak akan berbakti serta menjaga kedua orang tua ku sementara hayat dia orang masih ada.Untuk diriku......semoga kehidupanku berada didalam keadaan yang baik, selamat dan sejahtera..amin.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin